رسالة خطيرة موجهه من باسم يوسف للنظام الحالي بعد اقتحام الأمن لنقابة الصحفيين

كتب: آخر تحديث:

تعجب عضو هيئة التدريس بكلية الطب والأعلامي الساخر باسم يوسف من التهم التي وجهتها النيابة لعمرو بدر ومحمود السقا الذي تم القبض عليهم يوم الأحد الماضي فى واقعة جديدة من نوعها وهي اقتحام نقابة الصحفيين.

وجهت النيابة امس تهم للصحفيين بدر والسقا بحيازة اسلحة ومولوتوف لاخرة وعلى حد تعبيرة انها تهم ملفقة واضاف باسم يوسف من خلال صفحتة الشخصية على موقع التواصل الاجتماعي الفيس بوك تدوينه محتواها ” لما نظام بشرطته و إعلامه و أجهزته الأمنية، و أجهزة دولته بقاله اكتر من اربع سنين بيعتمد على نفس الوشوش من مسجلين الخطر و بلطجية الشوارع، و الهتيفة اللي بيتأجروا بالساعة يبقى ده فعلا هو قيمة النظام ده ”

و تابع قائلا “نفس الوشوش اللي جت قدام مسرح سينما راديو، نفس اللي نزلوا يتظاهروا بأعلام دولة تانية وبيطالبوا بالتفريط في الجزر، نفس اللي كانوا بينزلوا في مظاهرات عكاشة نفس، اللي نزلوا رقصوا على سلم النقابة نفس اللي رايحين دلوقتي يهاجموا الصحفيين في النقابة. نفس الوشوش ما اتغيرتش، والاسم “مواطنين شرفاء” على حد قوله.

و في نفس السياق وجه رسالة للنظام الحالي قائلا “ده نظامك يا سيسي ، يا أما يستقوى ع الناس و ياخدهم بقوة السلاح من بيوتهم، يا إما يطلق عليهم شوية شراشيح. خليك مستخبي ورا كلاب شرطتك، ورا سلاحك، ورا “الكتيبتين بتوعك على النت” خليك مستخبي ورا اللي بيعرصولك في الإعلام، خليك مستخبي ورا شراشيحك في الشارع، دي قيمة الدولة المصرية اللي مرمغت كرامتها في التراب، بقى القائم على حمايتها شوية شراشيح على حد تعبيره.

التعليقات

    أضف تعليقاً

    لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.