التخطي إلى المحتوى

بشرة بيضاء كالثلج خالية من أي عيوب . طبعا كلنا وخصوصا البنات تتمني الحصول علي بشرة بيضاء وخالية من العيوب وده اللي سوف نوضحه من خلال المقالة في 5 خطوات سهلة ومتاحة ونقدر كلنا ننفذها وإن شاء الله نحصل علي نتيجة ممتازة في وقت قصير جدا .

بشرة بيضاء كالثلج خالية من أي عيوب

خطوات سهلة وغير مكلفة للحصول علي بشرة بيضاء كالثلج خالية من أي عيوب

  1. ثلاث ملاعق سكر عليهم عصير لمونة كبيرة ونقوم بتدليك البشرة لمدة خمس دقائق وبعدها نغسل البشرة  ونضع كريم مرتب والماسك ده ينفع لجميع أنواع البشرة ما عدا ( البشرة الحساسة )
  2. ثلاث ملاعق سكر و2 ملعقة من أي كريم مرطب ونقوم بتدليك البشرة لمدة خمس دقائق ( ينفع لجميع أنواع البشرة ) ونكرر مرتين في الأسبوع .
  3. استخدام جل الصبار للحصول علي بشرة بيضاء كالثلج  ( ملعقة من جل الصبار وملعقة لبن وملعقة عسل ) ويترك عشر دقائق ونقول بغسيل البشرة ( ينفع للبشرة الحساسة )
  4. خلطة لإزالة الكلف والتصبغات من الوجه ( كوب ماء ورد – ملعقة – بابونج مطحون –  قطرات من عصير البرتقال – قليل من الملح ) نخلط المكونات ونضعها في زجاجه ونحتفظ بها في الثلاجة ونبلل قطنة منها ونمسح بها بشرتنا صباحا ومساءا .
  5. غلق مسام الوجه , طبعا من الحاجات اللي بتشوه جمال بشرتك هي المسام الواسعة في الوجه نستخدم  (ماء الورد يوضع في مكعبات الثلج وتوضع في الثلاجة ) ونقوم  بتمرير مكعب الثلج علي البشرة بحركات دائريه ونكررها يوميا .

نصائح للحفاظ علي بشرة بيضاء كالثلج خالية من العيوب

  1. ممنوع تنامي بالميك أب لأن ده خطر جدا علي بشرتك ويساعد علي ظهور حبوب الوجه .
  2. لازم نغسل الوجه بغسول مخصص لنوع بشرتنا .
  3. لو ظهر حبوب في الوجه ممنوع نهائي نضع ايدنا عليها أو نعبث فيها .
  4. لو عملت ماسك واتضح أنه كان شديد علي البشرة بحط علي الفور فيوسيدين .
  5. لازم أهتم بعمل سكراب مرتين في الأسبوع لأن ده مهم جدا لإزالة الجلد الميت من البشرة وده يمنع البكتريا اللي بتكون سبب لظهور حبوب الوجه .

وكدا نكون قدمنا 5 خطوات للحصول علي بشرة بيضاء كالثلج وخالية من أي عيوب وأيضا نصائح للحفاظ علي البشرة ومع أتباع الخطوات والنصائح دي نحصل علي نتيجة ممتازة في وقت قصر جدا .

التعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.