تعليق نارى من الإعلامى باسم يوسف عن جزيرتى تيران وصنافير

كتب: آخر تحديث:

أشار الإعلامى باسم يوسف تعليقه على جدل جزيرتى تيران وصنافير وأذاف قائلاً ” عاملونا على إننا شعب كده وكده مثل ما بنعاملكم على إنكم سلطة كده وكده على حد تعبيره .

وقال الإعلامى باسم يوسف فى رسالة فى صفحته على مواقع التواصل الإجتماعى اليوم الأحد 10/4/2016 الموضوع مش إن الجزر دى مصرية ولا سعودية ولكن الأهم إن شعبك بيعرف إن فى جزيرتين إتاخدوا منه عن طريق الصحف ، يعنى لو فعلاً هى سعودية بتحطوها ليه فى مناهج التعليم على إنها مصرية أو تبع وزارة البيئة أو فى الكتب التاريخية إللى إتكتبت من 100 سنة؟ كنتوا تقولوا إنها سلفة .

وتابع أيضاً طيب لو فى مفاوضات شغالة مقولتوش ليه؟ وإيه بنو التفاوض والإتفاق؟ وليه الموقف التفاوضى المصرى إتغير فاجأة؟ ليه رجعنا الجزر دى انهاردة من هشرة أو عشرين سنة؟ وأظن السعودية من عشرة أو عشرين سنة كان عندها جيش وقوات بحرية برضه .

وتابع” يعنى ايه تعامل شعبك كقطيع مالوش فيها علشان يصحى الصبح على الخبر ده؟ طيب وضع الدستور اللى انتم رقصتوم علشانه قدام اللجان؟ مش المفروض فى إستفتاء على الإتفاقيات اللى بتمس السيادةى والأرض؟ طب مثلوا ، طب إضحكوا علينا؟ طب عاملونا إننا شعب كده وكده زى ما بنعاملكم إنكم سلطة كده وكده .

باسم

التعليقات

    أضف تعليقاً

    لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.